2009. augusztus 15., szombat

Miami Vice

Michael Mann tipikusan az a rendező, aki két fajta filmet képes alkotni: kult amiről évekkel később is beszél az ember; dögunalom amire már a megnézés utáni napon is komoly nehézségekbe ütközik visszaemlékezni. A Miami Vice sajnos ebbe az utóbbi kategóriába tartozik...

miami_vice_2006A Miami Vice a 80-as években, (nálunk a 90-esekben) abszolút meghatározó nyomozós sorozat volt, minden fiatal kölyök Crockett meg Tubbs akart lenni. A film ilyen lavinát nem fog elindítani. Igazából nem merném azt kijelenteni, hogy távol állna a sorozat szellemiségétől, hisz a hangulat az megvan, a gond csak az, hogy nem az első pár évad (akkor) cool stílusa köszön vissza, hanem az utolsók pózolós, túldramatizálós lassú történetvezetése. Ez a film nem azt juttatja eszembe, hogy annó miért szerettem én ezt a sorozatot, hanem azt, hogy a végefelé miért fordultam el tőle. Hogy miről is beszélek? Bár sok karakter van, közülük (elméletben) kettő van megtéve főszereplőnek. És hogy miért csak elméletben? Mert itt kőkeményen Crockett a fő karakter, a többiekkel igencsak mostohán bánnak, mintha csak díszletnek lennének ott. Hiába vonultatja fel a film az összes jelentősebb karaktert, többségük jelenlétéről csak akkor bizonyosodhatunk meg, mikor megnézzük a stáblistán, hogy "jé, az ott xy volt a sorozatból?" Még Castillo-t is úgy tüntetik fel, mint egy tehetetlen majom, aki Crockett és Tubbs nélkül egy nulla lenne.

Amúgy a történet annyi, hogy Crockett-et felhívja egy egykori informátora aki az FBI-nak dolgozik. Baj van és hamar kiderül, hogy a hívást nem sokkal néhány beépített FBI nyomozó halála követi. Sajnos szivárog az információ, ezért az FBI felkéri a legendás nyomozópárost, hogy épüljön be és tudja meg ki szivárogtat, meg úgy általánosságban is buktassák le a nagy csúnya kábítószerkereskedőket. Bele is vetik magukat a munkába (eddig jónak tűnt a film) a beépülés megvan, az első gondot a nagy kartellvezér mitugrász alvezére jelenti (mert kell egy ilyen minden hasonló filmbe), a másodikat meg a vezér csinos pénzügyi felelős alkalmazotthölgye (a másik kihagyhatatlan karakter) akivel Crockett annak rendje és módja szerint szerelembe esik. (Az mondjuk örök rejtély marad, hogy egy latin karakterre miért kellett egy egyértelműen ázsiai színésznőt beválogatni) Innentől a film alakulása végig abszolút kiszámítható és meglehetősen lassú mederben folyik. A kiszámíthatóság egy tökös akciófilmben nem baj, de ez sajnos nem az. Annyira nem, hogy akciójelenet az nem is nagyon van a filmben, ami meg véletlenül mégis bekerült abból nem látni semmit, mert a: sötét van, mint Kiszel Tünci fejében; b: úgy rángatják a kamerát, mint epilepsziás a gyógyszeresüveget roham közben. Persze kemények azok az akciók, durvulnak rendesen, nincs olyan: "hú, törvénytelen lelőni a mocskot aki már a földön fekszik", de még így is kevés van belőlük, főleg, hogy két óra a film.

A film fényképezése egyébként gyönyörű, ez plusszpont, bár azt nem értem, hogy a napfényes Miami-ban miért dörög folyton az ég, ha egyszer az eső nem esik... Amúgy itt is hibádzik valami, hisz a sorozat lazaságát annó a napfény-pálmafák-tenger-kemény zsaruk vonulat adta, itt pedig estéket és borult eget kapunk az idő igen nagy részében.

A két fő karakter kiválasztásánál amúgy nem húztak mellé, meglepő módon nem csak Jamie Foxx, hanem Collin Farrel is jól működik a filmben. Sajnálatos módon a sorozat többi fő karakterével már nem voltak ennyire körültekintőek és ez leginkább Castillo hadnagy kiválasztásánál érződik. Nem tudom ki vehette volna át Edward James Olmos helyét, de nem ez a millió filmben mellékalakot játszó figura az biztos.

Igazából ez a film nem is Michael Mann-nak való alapanyag volt. Szövevényes, karakterközpontú akció-drámák és egyéb bűnügyi filmek rendezésében utolérhetetlen, de itt egy cool akciófilmet kellett volna készíteni és az neki nem megy. Ha valaki engem kérdez, szerintem a Miami Vice egyértelműen McG-ért kiáltott akinek a nevéhez fűződik az eddigi egyetlen igazán jó Miami Vice utánérzés sorozat, a Fastlane.

Összegzésképpen: nem akarok senkit elriasztani a Miami Vice megtekintésétől, de nem szabad nagy elvárásokkal nekikezdeni, mert úgy hatalmas a csalódás. Sajnos bármilyen más esetben is...
Share/Bookmark

2 megjegyzés:

Kóczy írta...

Michael Mann-tól nagyon jó film volt a "Szemtől szemben" vagy a "Collateral".
"Az Utolsó Mohikán", "A Bennfentes" és az "Ali" nekem sajnos kimaradtak eddig, így azokról nem tudok mit mondani még.
A "Miami Vice" viszont nekem sem jött be annyira, és a "Közellenségek"-től is többet vártam.

Giggsy írta...

A Szemtől szemben abszolút kult, szerintem talán minden idők legjobb bűnügyi filmje. Nagyon tetszik benne, hogy tulajdonképp nehéz eldönteni, hogy kinek drukkoljunk (az én párom pl végig De Niro-val szimpatizált) A Collateral szintén hatalmas film, azt hiszem az Tom Cruise utolsó értékelhető főszerepe... Az Utolsó mohikánt én sem láttam, meg a Bennfentest sem de az Ali nem volt egy nagy szám. Will Smith jó benne, meg minden de azzal mellélőtt Mann.

A Közellenségekre nagyon kíváncsi vagyok, hisz tele van óriási színészekkel. Mondjuk azt olvastam, hogy Christian Bale nagyon epizódszereplő lett, de ez tőle nem szokatlan, hisz a TDK-ban és a Terminator: Salvation-ben is úgy volt.

Megjegyzés küldése